Communicatie

De afgelopen dagen is er veel over gesproken. Over het belang van goede communicatie. Als het kersverse kabinet dat beter had gedaan, waren de gemoederen in de samenleving volgens deskundigen minder verhit geweest en was de geloofwaardigheid van de overheid minder aangetast.

Bij mij is dat bijna niet meer mogelijk. Ik geloof het instituut overheid niet meer. Ze roepen dat ondernemers zo belangrijk zijn, dat we moeten investeren en mensen vooral aan het werk moeten houden. Dat we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen, niet mogen graaien en vooral hard moeten blijven werken. Maar normaal communiceren met ondernemers vindt de overheid overduidelijk niet nodig. Zij trekken toch altijd aan het langste eind, dus wat zou hen het schelen hoe hun boodschap landt bij ondernemers?!

Vandaag had ik weer zo’n fijne brief van de gemeente. Een aangetekende, waarin zij aankondigen de canon te verhogen. Bezwaar maken mag niet, de brief is automatisch vervaardigd en daarom niet ondertekend. De toon is directief en onaangenaam en hoewel de gemeente al zoveel informatie over mij en mijn bedrijf heeft opgevraagd en gekregen de laatste jaren, is de brief niet aan mij, maar aan de directie gericht. Alsof ze helemaal niet weten wie de directeur is.

Een paar weken daarvoor had ik tien (!) brieven van het waterschap. Ik moest gewijzigde aanslagen vanaf 2008 tot en met nu in 1 keer betalen. Zij hadden een fout gemaakt. En ook hier, geen naam maar ter attentie van de directie, directief, onvriendelijk, niet ondertekend en geen reden waarom de heffingen nu pas werden verstuurd. Wel werd met vette letters duidelijk gemaakt dat de aanslagen werden verhoogd met zoveel euro’s als ik niet op tijd zou betalen.

Sinds 2009 ben ik bezig geweest om ons bedrijfspand met de juist gegevens in het kadaster opgenomen te krijgen. Vorig jaar is dat eindelijk gelukt en is schriftelijk toegezegd dat met terugwerkende kracht de gegevens worden aangepast. Wie schetste mijn verbazing en mijn irritatie toen er vorige maand toch een brief op de mat plofte met de correctie van de OZB, op basis van de oude gegevens. Automatisch gemaakt, daarom niet ondertekend, zelfde riedel. Dwingende toon, onaangenaam. Het hele circus om correct in het systeem te komen kon weer opnieuw worden opgestart. Daar heb ik ook echt zin in en tijd voor.

AH werkt als grote retailer mee in allerlei veiligheidstrajecten. Dagelijks pakken hun particuliere beveiligers winkeldieven op. Recent is weer een dief betrapt en opgepakt in de vestiging in Pendrecht. Vervolgens heeft het Openbaar Ministerie AH een brief gestuurd waarin ze aangaf de dief niet te zullen vervolgen omdat hij zo geschrokken was van de impact die de hele aanhouding had. Dat op zich vond het OM al voldoende straf.

Ik geloof zo langzamerhand dat de overheid ondernemers helemaal niet serieus neemt, getuige hun manier van communiceren. Met mij voelen duizenden ondernemers zich machteloos als er vanuit publieke organisaties met hen wordt gecommuniceerd op die dwingende, negatieve manier. Flarden uit de boeken van Kafka dringen zich continue op.
Het lijkt mij zeer noodzakelijk om als we met elkaar de storm willen bedwingen, we serieus op elkaar reageren en met elkaar om gaan. Met respect, vertrouwen en ruimte voor dialoog. En een beetje vriendelijkheid misstaat dan zeker niet. Kijken hoe lang het duurt voor ik het eerste vriendelijke briefje van de overheid in de bus heb!

Groeten,

Marlies Mulder


Marlies MulderDe Zakenpartner
DGA De Zakenpartner bv
m.mulder@dezakenpartner.nl
T: 06-54774981
I: www.dezakenpartner.nl

p.s. ik pak geen afgeschermde nummers op