Gaat niet bestaat niet!

Het motto voor 2011!, vrij vertaald naar het nieuwe boek van Sir Richard Branson, ondernemer pur sang en oprichter van Virgin, “ Screw it, let’s do it!.”.

De tijd van crisismaatregelen, bezuinigingen “doom and gloom” wordt ingehaald door stevig ondernemen, kansen pakken en innoveren. Dat moet de spirit zijn voor 2011. Natuurlijk is er onzekerheid, natuurlijk zijn er bedreigingen, zeker in monetair Europa en natuurlijk zijn de volumes in de Rotterdamse haven wel terug maar nog niet alle prijzen en marges. Aanpakken, de wereld rond om business te halen en aan de slag. Er is ruimte om te ondernemen en voor een goed idee is er altijd de mogelijkheid om het uit te voeren. Kijk maar naar de Kennissenclub, niet waar?

Als ondernemer heb ik nu de vierde economische crisis meegemaakt. De eerst was net na het vestigingen van mijn eigen kantoor in 1987. We begonnen in augustus met drie mensen, op de Heemraadssingel 97c in Rotterdam met anderhalve kamer en een keukentje. In oktober 1987 was er Black Monday, u weet nog wel, de beurzen kelderden tientallen procenten en de zakelijke onroerend goed markt lag direct op zijn kont. De tweede economische crisis tijdens de eerste Golfoorlog kwam in februari 1991, inmiddels waren wij met circa 12 mensen op de Cypresbaan 8-10 in Capelle aangeland. Vervolgens kwam nummer drie in 2001 met de Internet Bubble, de aanslagen van 11 september 2001 en de tweede Golfoorlog. Na al die economische crisissen is de economie alleen maar gegroeid en daarmee ook ons kantoor. Er zijn inmiddels zo’n veertig mensen werkzaam in ons eigen pand op het huidige adres.

Natuurlijk hebben wij allemaal last gehad van de laatste economisch crisis die in september 2008 begon met het failliet van Lehman Brothers en is iets waar we nu nog niet helemaal uit zijn. We zien ondanks alles wel weer wat lichtpuntjes voor 2011.

Belangrijkste lichtpuntje is wel dat de echte ondernemers nu boven komen drijven en dat het weer echt gaat om vechten voor de klant, topkwaliteit leveren en een reële prijs. Duurzame relaties bouwen, duurzaam en economisch verantwoord produceren, vervoeren en verkopen en een duurzame innovatieve onderneming bouwen; Daar herken je de echte ondernemer aan. Met een strategische focus op de kernactiviteiten, schrappen van onnodige ballast, afstoten waar je niet goed in bent en excelleren waar je goed in bent kom je een heel eind. Combineer dit met conservatief financieren, goed te letten op de kosten, tijdig en goed financieel inzicht en kansen benutten en de echte ondernemer overleeft de crisis wel. Vooral een goed idee niet onbenut laten maar onderzoeken en als het kan direct implementeren. Ook een beetje geluk hebben is zeker niet onbelangrijk! U weet als geen ander dat ondernemen hard werken is, 10% inspiratie en 90% transpiratie, maar ook dat het belangrijkste “ Plezier in het ondernemen” is!

Daarom wens ik al onze clubleden veel inspiratie, innovatie en ondernemersplezier voor 2011. Het doorzettingsvermogen heeft u zelf wel, want “ Gaat niet, bestaat niet!”.

Wim van Sluis
Algemeen Directeur
De Kennissenclub