Sir Richard Branson – Every Inch a Gentleman

Het zit er dus weer op het zakelijke evenement van 2011 met Sir Richard Branson in de Doelen in Rotterdam. Wie had dat gedacht toen de Kennissenclub eind juni 2010 van start ging met een lunchbijeenkomst in Restaurant Old Dutch te Rotterdam.

Binnen 18 maanden groeien naar een business club van middelgrote en grote bedrijven van 200 leden is een successtory die mooi past bij het succes dat Sir Richard Branson uitstraalt.

Ik heb de hele dag vanaf het landen in de ochtend op Rotterdam The Hague Airport, bij sommigen beter bekend als Zestienhoven, tot het moment dat hij weer opsteeg, samen met Sir Richard mogen beleven. Eerst snel van het vliegveld naar een lunch in Den Haag bij ISTA, de Virgin Galactic agent in Nederland. Veel (heel veel) media aandacht, circa 100 genodigden en een heuse persconferentie. Vervolgens terug naar het vliegveld waar Wubbo Ockels klaar stond met zijn futuristische bus en van daar uit met politiebegeleiding naar Concert- en Congresgebouw de Doelen. Even ontspannen en toen een lang interview met Twan Huys voor het Tv-programma College Tour, samen met circa 600 studenten…

Weer 5 minuten ontspannen en vervolgens wandelen, met veel studenten in ons kielzog naar ING Rotterdam waar we werden ontvangen door de directeur/gastheer Bastiaan van der Knaap. Na enkele versnaperingen volgende een intiem vraaggesprek met wederom interviewer Twan Huys met aansluitend vragen vanuit een exclusief gezelschap van de genodigde toprelaties. ING Rotterdam heeft deze exclusieve bijeenkomst in het teken van Dance4Life gezet, een beweging die door middel van muziek en dans kinderen over de hele wereld bewust wil maken van het wereldwijde HIV probleem en dan met name in de “armere” gebieden van de wereld.

Om 17.45 snel terugwandelen naar de Doelen waar inmiddels circa 620 nationale en internationale gasten uit de top van het bedrijfsleven waren gearriveerd. Even 5 minuten ontspannen, een private moment met enkele gasten, een kort interview met Suze Mens ten behoeve van het Tv-programma Business Class van Harry Mens.

Vervolgens het huzarenstuk, 620 gasten in 35 minuten op de foto samen met Sir Richard Branson. Ongelofelijk om zo’n succesvol zakenman, zo’n icoon van de internationale business letterlijk te zien draven tussen de drie fotostudio’s. Een vriendelijk woord voor iedereen. Weer 5 minuten ontspannen en vervolgens het grote toneel op voor het spetterende sluitstuk van de dag voor Sir Richard Branson met een interview met Jeroen Smit van zeker een uur lang. Dat uur ging als een flits voorbij. Gelukkig dat alles op film is vastgelegd.

De hele dag ging overigens in een sneltreinvaart voorbij. U kunt zich voorstellen dat zo’n groot evenement veel voorbereiding vraagt. Niet alleen van de Kennissenclub, maar ook van onze professionele samenwerkingspartners zoals Maison van den Boer voor o.a. een uitstekende verzorging van de inwendige mens, Speakers Academy, de organisatie van de Doelen, Countmedia (het fotowerk), Virgin Balloon Flights, Binnenhof TV (beeldregistratie) Jörgen Raymann en Jeroen Smit. Vele draaiboeken zijn gemaakt met vele bestanden van gasten, gastenlijsten, tafelindelingen, naambadges, vele (heel veel) wijzigingen en speciale wensen.

Na zijn optreden volgde in de Doelen een interview voor RTL boulevard en in de wandelgang voor vertrek met de auto werd Sir Richard ‘getackeld’ door andere media.

Uiteindelijk kon hij om circa 21.00 uur nog lekker in Rotterdam gaan eten met zijn personal assistant Helen en zijn goede vrienden Nicollete van Dam (ja, inderdaad zwanger) en haar vriend Bas. Om 00.15 uur steeg Sir Richard weer op om via de UK naar San Francisco te vliegen. Ongelofelijk wat een programma.

Naast dat Sir Richard een zeer scherpzinnig man is, viel mij het meeste op dat hij gewoon heel aardig is voor de mensen om zich heen. Echt een mensenmens die een vriendelijk woord heeft voor iedereen die hij ontmoet en een ieder een fotomoment gunt. Van de dag heeft Roy Borghouts een beeldverslag gemaakt en Karen Auer een woordverslag, welke u in deze Nieuwsbrief vindt.

Natuurlijk gaan we ook proberen om zoveel mogelijk beeldmateriaal van deze fantastische bijeenkomst voor onze gasten samen te stellen. Het was een enerverende, spannende soms zenuwmakende ervaring voor ons hele team en onze partners die ik uit de grond van mijn hart wil bedanken voor hun inzet dit evenement tot een succes te maken.

Ging alles allemaal helemaal goed? Nee, natuurlijk niet. Zo waren de beloofde registratiebalies voor de gasten, voor de sponsoren ING en Van Donge & De Roo op het laatste moment samengevoegd en gingen er dingen verkeerd met de badges en gastenlijsten. Niet alleen door de vele last minute wijzigingen van de gasten, maar ook door miscommunicatie. Ook het geluid in de grote zaal was niet perfect.

De Kennissenclub heeft een evenement van wereldformaat neergezet met een wereldster in de hoofdrol, die zonder kapsones, poeha of power talk heel gentlemanlike ondernemers heeft geïnspireerd om weer eens flink te gaan ondernemen. Overigens met dank aan de aanwezige gasten die als ondernemer dit evenement hebben gesteund!

Als je iets ziet waarvan je denkt dat je het beter kunt, als je je ergens aan ergert en denkt dat je beter kunt, gá het dan ook doen! Maar als je het dan doet, ga er dan ook helemaal voor en laat je niet tegenhouden door de “gevestigde orde” die zegt dat het niet kan. Of, in de woorden van Sir Richard: “screw usual business”. Zoek daarbij de juiste mensen die er ook in geloven en die het kunnen en geef die mensen de vrijheid en verantwoordelijkheid om het waar te maken. Dat is ondernemen Branson Style. Geen moeilijke business plannen maar wel goed kijken of het succesvol is en ook ingrijpen als het geen succes is of dreigt te worden.

Inmiddels heeft Sir Richard Branson onder het merk Virgin, meer dan 400 bedrijven neergezet met een omzet van meer dan $ 20 miljard en 60.000 enthousiaste medewerkers. Daarnaast besteed hij inmiddels 80% van zijn tijd en een flink deel van zijn vermogen en opbrengsten van optredens zoals in Rotterdam aan goede doelen. Goede doelen rond thema’s als duurzame energie, water en gezondheidszorg in minder bedeelde delen van de wereld. Maar ook als lid van een wereldwijd netwerk van (voormalige) wereldleiders The Elders, een denktank om de wereld veiliger en duurzamer te maken. Een unieke business leader die zich nadrukkelijk verantwoordelijk stelt voor een duurzame wereld, voor werkgelegenheid, voor educatie en gezondheidszorg voor kinderen over de hele wereld.

Juist die bevlogenheid maakt Virgin niet een merk van slechts één soort product maar meer een merk dat een Way of Life uitdrukt voor vele producten. Wat dat betreft heeft voor Sir Richard Branson de sky van Virgin geen limit! Zelfs heeft Virgin Money nu een Britse bank overgenomen (Northern Rock) zodat banking nu ook Virgin wordt.

Natuurlijk heeft de Kennissenclub en daarmee ook u als gasten flink mee gedaan in financiële zin met de goede doelen die Sir Richard Branson over de hele wereld uitvoert. Maar wat geef je  verder een miljardair die alles al heeft? Een oer Nederlands en duurzaam product speciaal gekweekt voor warmere oorden, bloembollen voor Necker Island, de woonplaats van Sir Richard in de Caribbean, beschikbaar gesteld door Niels Mulder van Unex Inc. en vervoerd door clublid Frank Bos van Bos Logistics BV.

Iedereen die aanwezig was op het zakelijke evenement van het jaar heeft van Sir Richard Branson begrepen dat “screw business as usual, screw it let’s do it” de populaire versie is van het Virgin adagium voor ondernemen.

Verder is het taalgebruik van Sir Richard very civilized, really every inch a gentleman!

Wim van Sluis
Algemeen Directeur